تاریخچه تولید ناب

30 اردیبهشت 1403

تاریخچه تولید ناب

تاریخچه تولید ناب:

تاریخچه تولید ناب باعث درخشش اسامی از جمله تویوتا، تویودا، اونو، فورد، تیلورو خیلی اسامی دیگر می شود.

وقتی درباره ی تولید ناب صحبت میکنیم اولین اسمی که به ذهن ما خطور می کند، تویوتا می باشد. در صورتی که این موضوع برای هیچ کس اهمیتی ندارد. تولد ایده ی تولید ناب بر میگردد به خیلی قبل تر، دهه پنجاه از قرن پانزدهم میالدی، وقتی ایده تولید ناب اولین بار در ونیز متولد شد.

در سال 2۹۱۱ میالدی، الی ویتنی (Eli Whitney) با ایده ی قطعاتی که شکل ظاهری و کاربرد آن  ها قابل تغییر بود شهرت یافت. بعد از الی ویتنی اولین شخصی که ایده ی تولید ناب را در پروسه ی تولید عملی کرد هنری فورد بود، به نوعی میتوان گفت هنری اولین شخصی بود که تولید ناب را از  حالت ایدئولوژیک به یک روند تولید تبدیل کرد.

 

 

 

در سال 1913 هنری فورد با استفاده از قطعات تغییر پذیر و قطعات متحرک در خط تولید ایده ی تولید ناب رو گسترش داد. محدودیت هایی در سیستم فورد وجود داشت و کمبود تنوع و اختصاص این روش به یک محصول خاص در تولید فورد به چشم می آمد.

 

دوران پس از جنگ جهانی دوم:

دوران پس از جنگ جهانی دوم بود که تویوتا تصمیم به ارتقا عناصر تولید ناب در خط تولید گرفت. با الهام گیری از روند تولید کارخانه فورد، تویوتا تولید ناب انحصاری خود را اختراع کرد. هدف اول  تولید ناب در تویوتا عدم تمرکز بر یک ماشین خاص در روند تولید و تمرکز بر روند تولید به صورت  کلی بود.

سیستم تولید ناب تویوتا با هدف کاهش هزینه ی تولید در کنار ارتقا سطح کیفیت محصوالت و برآورده  کردن خواسته مشتری شروع به کار کرد.

 

گام های تولید ناب کارخانه تویوتا:

  1.  نظم و ترتیب و محل قرارگیری ماشین االت در خط تولید.
  2. در نظر گیری حجم مورد نیاز تولیدات.
  3. استفاده از قطعات اتوماتیک در ماشین آلات خط تولید با هدف ارتقا سطح کیفیت محصوالت.
  4.  ترتیب بندی درست ماشین آلات.
  5. ایجاد دسترسی سریع و راحت به ماشین آالت با هدف کاهش فضای مورد نیاز و برقراری ارتباط موثر بین قسمت های مختلف خط تولید.

 

نداهای کلیدی در تاریخ تولید ناب:

ایده ی اولیه ی تولید ناب همان طور که پیشتر اشاره کردیم متولد حدود 2054 میالدی می باشد اما از  آن دوره تا به اآلن این ایده به صورت همه گیر و مستمر مورد استفاده تولید کنندگان قرار نگرفته است. ایده اولیه ی مدیریت تولید ناب در گذر زمان وابسته به زمان و احتیاج مستمر مشتری است. نام برخی از افراد در تاریخچه ی تولید ناب به عنوان افرادی که تغییرات قابل مالحظه ای در این زمینه اعمال  کردند به چشم می آید.

 

فردریک تیلر (Fredrick Taylor):

در اوایل دهه ی 2۹۱4 فردیرک تیلر، پدر دانش مدیریت علمی روش های کار دستی را در کارخانه  ها شناسایی کرد. پس از دست یابی به این شناخت، فردریک ایده های خلق استاندارد های ایمنی در  پروسه تولید، مطالعه زمان و مطالعه روند تولید را با هدف باال بردن تاثیر گذاری و راندمان خط تولید مطرح کرد. در پروسه معرفی این ایده های نو او به هر گونه ایده و مخالفت از سوی طرفداران تولید سنتی، بی اهمیت شد.

اصول مدیریت علمی: مدیریت علمی، پیدایش برنامه ریزی های مدرن و تئوری های تصمیم گیری را  مطرح می کند.

 

تیلر ایده مدیریت علمی را در صورتی مطرح کرد که با فشار از سمت کارگرانی مواجه بود که ترس از دست دادن کارشان را داشتند، آن ها بر این باور بودند که اداره ی کارخانجات به روش مد نظر  تیلر باعث بی کاری تعداد زیادی از کارگران می شود، تیلر با تشویق کارگران به قاب بندی دوباره  روند تولید و برآورده کردن احتیاج مصرف کننده به روش نو تالش کرد ترس از بیکاری کارگران را  برطرف کند.

 

هنری فورد (Henry Ford) :

هنری فورد در سال 2۱24 با اغاز کار به استراتژی جدید ابداعی خودش مشهور شد، این اتفاق باعث  شد اسم او یکی از چندین اسامی باشد که در تاریخچه تولید ناب به چشم می آید. او با برنامه ریزی برای کارخانه فورد باعث شد که تمامی منابع مورد استفاده در تولید، کارگران، ماشین آالت، ابزارآالت،  وسایل و محصوالت در یک روند مستمر تولید به شیوه ی جدیدی مورد استفاده قرار گیرند. فورد اولین آمریکایی بود که ایده ی کاهش ضایعات را مطرح کرد. او با ایده ی اتومبیل های شکل T به موفیقت های ایمنی زیادی دست پیدا کرد، فورد در بازه ی خاصی با استفاده از ایده تولید خورو های مدل T ثروتمند ترین مرد دنیا شد اگرچه فورد نتوانست خود را با تغییرات جهان همسان کند و تغییراتی را اعمال کند، کارخانه فورد درست در زمانی که بازار طالب تنوع مدل، رنگ و نوع محصوالت بود  نتوانست نیاز بازار را برآورده کند و در آخر با شکست مواجه شد.

 

ساکیچی تویودا (Sakichi Toyoda):

ساکیچی تویودا در سال 1918 کارخانه ریسندگی تویودا را احداث کرد.

او یکی از اولین شرکای سیستم مشهور تولید تویوتا بود، سیستمی که با استفاده از ایده ی جیدوکا (jidoka) باعث حذف ضایعات میشد. تویودا در سال 1896 دستگاه بافندگی اتوماتیک را اختراع کرد، دستگاهی که عالوه بر انجام کار های دستی امکانات دیگری داشت.

 

 

کیچیرو تویوتا (Kiichiro Toyoda):

کیچیرو تویوتا یک بخش مهم دیگری در تاریخچه تولید ناب محسوب می شود. خیلیا از او به عنوان  پدیدآورنده کارخانه تویوتا و دومین مدیر شرکت تویوتا موتور یاد می کنند. او فرزند ساکیچی تویودا بود که در سال 2۱۱۹ شرکت تویوتا موتور را تاسیس کرد. کیچیرو با الهام گیری از ایده پدرش و ایده جیدوکا فلسفه ی (just-in-time (jit را ارتقا داد. او با مشاهده نمایندگی فورد در میشیگان روند تولید و مونتاژ فورد آشنا شد، این اتفاق باعث پیشرفت سیستم تولید تویوتا شد. این سیستم باعث مقابله با رخ  دادن هر گونه اشتباه در روند تولید و ارتقا سطح کیفیت محصول میشد.

 

تایچی اونو (Taichi Ohno):

سفر اونو به امریکا برای مطالعه ی سیستم فورد در سال 2۱5۱، او راغب به ارتقا پروسه شخصی یکی از بزرگترین دستاوردهای تایچی اونو ترکیب سیستم just in time یا سیستم جیدوکا بود. بعد از  خودش بود. او متوجه اهمیت تمرکز بر خواسته ی مشتری در آینده شده بود. او فهمید که محصوالت باید مجددا در آن رده ای که مصرف کننده الزم دارد در قفسه ها قرار بگیرند. این مطلب به او کمک  کرد تا سیستم موفق کانبان )kanban( را تعریف کند. او حتی روش دکتر ادوارد را امتحان کرد تا  کیفیت مطلوب را در هر گام از پروسه ی تولید )از طراحی تا فروش( بگنجاند، اونو فلسفه ی کانبان  را با ایده jit و اصل کایزن ترکیب کرد و ایده ی نهایی را به ثبت رساند. اونو معمار حقیقی سیستم تولید تویوتا بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید


طراحی سایت و برنامه نویسی وب سایت توسط شرکت ادیب گستر عصر نوین